ZVOK

Zvok je tisto, kar slišimo. Vsi zvoki nastanejo zaradi nihanja teles.
V vsakdanjem življenju pravimo, da je zvok tisto, ker govorimo, slišimo, pojemo itd. Ni težko spoznati, da je zvok v zvezi s tresenjem. Glasilke v grlu se tresejo, ustnice trepetajo, struna na klavirju ali kitari se tresejo itd. Tresenje se prenese na zrak, zračni delci zanihajo, nihanje zraka se razširi v vse smeri.


Na primer veter povzroči premikanje listov na vejah. Premikanje listov premakne molekule v zraku in molekule zanihajo. To nihanje imenujemo zvočno valovanje, ki ga s sluhom zaznamo. Hrup je vsak zvok, ki vzbuja nemir, moti človeka pri delu (učenju, poslušanju učitelja) in škoduje njegovemu zdravju ali počutju. Hrup je lahko naravnega (grmenje, bučanje slapa) ali umetnega izvora (hrup, ki ga povzročajo otroci v telovadnici).



Zaznavanje zvoka

Ko zvočne zgoščine zanihajo bobnič, se valovanje prenese na slušne koščice (kladivce, nakovalce, stremence) in prek teh do polža. V polžu so številne slušne čutnice z mnogimi dlačnicami, ki se s pomočjo pretakanja tekočine v polžu vzdražijo. Te dražljaji se prenesejo na čutilna živčna vlakna in potujejo po možganskem živcu do središča za sluh v možganih.



Hrup

Hrup je vsak zvok, ki v naravnem in življenskem okolju vzbuja nemir, moti človeka in škoduje njegovemu zdravju ali počutju ali škodljivo vpliva na okolje. Razlika med zvokom in hrupom je odvisna od poslušalca in okoliščin. Rock glasba je za  nekoga prijeten zvok, medtem ko je za drugega lahko to neprijeten hrup. Dojemanje zvoka je torej odvisno tudi od trenutnega razpoloženja posameznika. To velja tudi za šolo. Znano je, da zvok manj moti tistega, ki zvok povzroča kot tistega, ki na zvok nima vpliva, ampak ga samo doživlja.Na primer kričanje otrok manj moti otroke kot tiste, ki ga poslušajo. Hrup je nevaren za sluh, še zlasti, če mu je oseba dolgo in pogosto izpostavljena.


Glasnost zvoka

Pri hrupu je treba upoštevati tri ključne vidike:
• kako glasno je?
• kako dolgo oziroma koliko časa smo vzpostavljeni hrupu?
• kako blizu oziroma na kakšni oddaljenosti smo od hrupa?


 »Glasnost zvoka« za obravnavanje in merjenje hrupa običajno navajamo kot »raven zvoka« ali »raven hrupa« in jo izražamo v enotah decibeli - dB. Daljša izpostavljenost hrupu nad 90 decibeli povzroča postopno okvaro sluha.


Tabela 1: Nekaj primerov ravni hrupa v dB
Hrup v dB
Učinek
0
 komaj slišno s človeškim ušesom
65
 pogovor
70
 restavracija, polna gostov
75
 gospodinjski pripomočki in naprave
80
 promet v mestu
90
 podzemna železnica, kosilnica, motorno kolo, traktor
95
 električni vrtalni stroj
100
 mizarska delavnica, stroji
110


 motorna verižna žaga (izpostavljenost ne sme trajati več kot 15 minut, sicer pride do okvare sluha)




Tabela 2: Redna izpostavljenost, ki traja več kot eno minuto,  lahko povzroči stalno okvaro sluha.
Hrup v dB
Učinek
120
sirena rešilnega avtomobila, pnevmatski vrtalni  stroj, letalo pri pristajanju
140
letalo pri vzletanju, rock koncert, pirotehnični izdelki

V šolah lahko včasih presegajo mejo 85 dB, vendar le občasno, med odmori ali med uro športne vzgoje, kar pa ne predstavlja nobenih zdravstvenih obremenitev sluha, razen če bi bili temu dolgo časa izpostavljeni. Moramo pa tudi vedeti, da šole izpolnjujejo pravilnik o zvočni zaščiti stavb, ki predpisuje, kako mora biti šola zgrajena in kako akustično opremljena, da ni v njej preveč hrupno.




Hrup na letališčih

Hrup je nevaren, posebno v bližini letal, in letališko osebje, ki dela ob vzletni stezi, mora včasih nositi zaščitne naušnike. V bližini letališč se jakost hrupa dvigne na okrog 90 dB, kar je dovolj, da zaduši vsak pogovor. Kilometre naokrog, pa lahko dosega jakost 80 dB, kar je enako močnem prometu. Nevšečnosti pri pristajanju so hujše kot pri vzletu. Pristajajoče letalo leti dalj časa nizko nad zemljo in ustvarja visoko, moteče cviljenje. Pri vzletu se letalo strmo dvigne in prizadene manjše območje pod sabo; poleg tega je njegov hrup bolj zamolkel. Nove vrste reaktivnih letal z izjemo nadzvočnih imajo tišje motorje in včasih prizadenejo le desetino tistega območja, ki so ga napolnila s hrupom starejša letala.




Ni komentarjev:

Objavite komentar