Zvok je v naravi v analogni
obliki, v obliki valovanja in je neprekinjen. Ker v računalniku potrebujemo digitalno
obliko, moramo analogni signal zvoka pretvoriti v ustrezno digitalno obliko.
Zvok
postaja pomembna sestavina kvalitetne multimedijske aplikacije, saj z njo
pridobimo na dramatičnosti in dinamičnosti posredovanja informacije.
Funkcija mikrofona je, da zvočno
valovanje spreminja v ekvivalentno nihanje napetosti.
Pri zvoku
se srečamo s pojmi kot so frekvenca vzorčenja (ang.
samplingfrequency), hitrost zajema (ang. bitrate)
in stiskanje (ang. compression).
Postopku pretvorbe analognega signala v digitalno pravimo vzorčenje, ki
jo opravimo s pomočjo analogno/digitalnih pretvornikov.
Pri vzorčenju moramo izbrati vzorčevalno periodo (T), ki določi časovni
razmik med posameznimi vzorci.
Za zvok ponavadi uporabimo naslednje frekvence vzorčenja:
· 44,1 kHz,
· 32 kHz,
· 22,05 kHz in
· 11,025 kHz.
Frekvenca vzorčenja 44,1 kHz označuje CD-kakovost, medtem kot 32 kHz
predstavlja radijsko kakovost zvoka.
S hitrost zajema povemo koliko fizičnega
prostora namenjamo zapisu ene sekunde zvoka in jo izražamo v bitih. Pri
hitrosti zajema 384 Kb/s, na primer, dobimo CD-kakovost zvoka, medtem ko s 192
kB/s dobimo kakovost stereo radijskega programa.
Ker pri digitalizaciji
potrebujemo zelo veliko fizičnega spominskega prostora potrebujemo stiskanje.
Poznamo brezizgubno in izgubno stiskanje. Pri izgubnem
stiskanju algoritem odstrani tiste informacije izvornega zvoka, ki jih človek
ne bi zaznal in s tem zmanjša velikost dokumenta. Po standardu MPEG poznamo tri
različne vrste stiskanja; nivo 1 - faktor 4:1, nivo 2 - faktor 6:1 do 8:1 in
nivo 3, ki ima faktor stiskanja od 10:1 do 12:1. Primer: zapis zvoka v
priljubljenem formatu MP3 pri vzorčenju 128 Kb/s ponuja razred stiskanja okoli
11:1.
Ko smo posneli zvok in ga shranili v računalnik, lahko začnemo z
obdelavo zvoka. Najprej si naredimo kopijo originalnega posnetka, preden
začnemo z obdelavo zvoka.
Najpogostejše aktivnosti za obdelavo zvoka so:
· prirezovanje
· rezanje in kopiranje zvoka
· odstranjevanje šuma
· dodajanje učinkov
Pri prirezovanju odstranimo na primer začetni in
končni zvočni zapis, ki predstavlja zapis, v katerem ni ničesar ("mrtvi
zapis"), tako da se zvočni zapis res začne in konča pravočasno.
Pri rezanju zvoka lahko odstranimo dele zvoka, kjer imamo, na
primer pri govoru besede "eee" ali "hmmm". Lahko pa tudi
odrezane dele prenesemo na drugi del zvočnega posnetka.
Funkcijo odstranitev šuma uporabimo za odstranjevanje šumov
iz ozadja (kašljanje, hrup prometa, hrup koncerta itd.).
Funkcijo dodajanje učinkov uporabimo za dodajanje
različnih dodatnih učinkov ali pa zvoku uredimo glasnost, višino tona, hitrost
ali tempo. Lahko dodamo tudi odmev in izenačimo glasnosti. Katere učinke imamo
na voljo je odvisno od kakovosti in funkcionalnosti programa za obdelavo zvoka.
Ni komentarjev:
Objavite komentar